Maj 2020

Szczupak

Szczupak – ryba, którą warto docenić

Szczupak to ryba z polskich rzek i jezior, która jest stosunkowo mało popularna w kuchni. Złowienie szczupaka jest marzeniem wielu wędkarzy – drapieżnik osiąga imponujące rozmiary i jest trudnym przeciwnikiem. Wiele osób nie wie o tym, że szczupak posiada bardzo smaczne mięso, pełne witamin i składników mineralnych. Z pewnością jest lepszą propozycją niż tanie filety z ryb łowionych w mocno zanieczyszczonych morzach. Filety i dzwonki ze szczupaka można kupić w hipermarketach o szerokim asortymencie lub w dobrych sklepach rybnych.

Występowanie szczupaka

Szczupak występuje w wodach śródlądowych i słonawych właściwie na całej półkuli północnej. Można go spotkać w stawach, zalanych wyrobiskach, jeziorach czy rzekach. W okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia w Polsce obowiązuje okres ochronny tej ryby dla wymiaru 50 centymetrów. Szczupaki w optymalnych warunkach potrafią osiągać spore rozmiary – mogą mieć nawet 150 centymetrów długości i 12 kilogramów wagi. Żywią się nie tylko drobnymi rybami, większe osobniki potrafią upolować nawet ptactwo wodne.

Szczupak – właściwości

Mięso szczupaka jest cenione przez smakoszy, mimo że w Polsce spożywa się stosunkowo niewielkie ilości tej ryby. Mięso szczupaka jest zwarte i posiada białą barwę. Ryba ta posiada wysoką zawartość jodu, witaminy PP, selenu, kwasów omega-3, witaminy D i magnezu. Niewątpliwą zaletą szczupaka jest niska kaloryczność mięsa – w 100 gramach fileta znajduje się mniej niż 1 gram tłuszczu, co równa się zaledwie 96 kaloriom. Mimo walorów prozdrowotnych, szczupak jest drapieżną rybą, która potrzebuje czasu do osiągnięcia optymalnego wzrostu. Z tego też powodu w jego mięsie mogą kumulować się metale ciężkie, którymi zanieczyszczone są rzeki i jeziora. Lekarze zalecają, by porcję szczupaka jeść nie częściej niż raz w tygodniu.
W jaki sposób przyrządzać szczupaka?

Szczupak nie jest rybą trudną w obróbce – bardzo dobrze smakuje przygotowany saute, czyli po obtoczeniu w niewielkiej ilości mąki. Dzięki temu można ograniczyć kaloryczność ryby, bowiem tradycyjna panierka sprawia, że kaloryczność szczupaka wzrośnie nawet czterokrotnie. Do smażenia nadają się filety lub dzwonki. Bardzo efektownym daniem przyrządzanym ze szczupaka jest galareta należąca do klasyki staropolskiej kuchni. Wykorzystuje się do niej odpowiednio sprawioną rybę faszerowaną mięsem, którą w całości gotuje się w rosole. Przepisów na przyrządzenie szczupaka jest naprawdę wiele – ryba nadaje się do pieczenia, smażenia i duszenia w różnego rodzaju sosach.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com
Szczupak

Jakich korzyści zdrowotnych przysporzy nam spożywanie szczupaka?

Nie od dziś wiadomo, że dla zachowania zdrowia i urody na długie lata, konieczne jest prowadzenie odpowiednio zbilansowanej diety. W praktyce oznacza to rezygnację ze spożywania dań typu fast food oraz zjadanie dużej ilości warzyw i owoców. Oprócz tego, przynajmniej dwa razy w tygodniu powinniśmy jadać ryby. Warto zwracać uwagę na to, aby były one świeże i ekologiczne.

Co zyskamy jedząc szczupaka?

Szczupak nie jest niestety rybą, która często znajduje się na talerzach Polaków, a szkoda. Ryba ta zawiera bowiem wiele cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Co takiego znajdziemy w szczupaku? Przede wszystkim jest to ryba charakteryzująca się bardzo niewielką zawartością tłuszczu. Będzie więc doskonałym pokarmem dla osób, które są na dietach odchudzających. Szczupaki są również niskokaloryczne. To kolejny powód przemawiający za tym, by częściej je jadać. W szczupaku znajdziemy także całkiem spore ilości witaminy PP. Ryba ta stanowi także bogactwo jodu, który bywa pomocny przy problemach z tarczycą. Szczupakowi nie sposób odmówić również wysokiej zawartości witaminy D, która wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego. W rybie tej znajdziemy również spore ilości kwasów omega-3, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Jedząc regularnie szczupaka, dostarczamy sobie również sporej dawki selenu, który jest niezbędny dla zachowania pięknej cery i gęstych włosów.

Jak przyrządzić szczupaka?

Bardzo wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób przyrządzić szczupaka, by był on nie tylko zdrowy, ale i smaczny. Na szczęście, ryba ta sama w sobie jest pyszna. Charakteryzuje ją bardzo subtelny smak, dlatego wspaniale komponuje się z większością przypraw i dodatków. Osobom będącym na diecie odchudzającej poleca się szczupaka pieczonego w folii, z niewielką zawartością tłuszczu. Rybę z powodzeniem można również usmażyć, jeśli nie liczymy kalorii. Zawsze dobrze jest zadbać o to, aby szczupakowi towarzyszyły warzywa. Ryba ta szczególnie dobrze komponować się będzie z pieczonymi, pokrojonymi na ósemki ziemniakami. Warto serwować ją również ze zdrowymi kaszami, takimi jak na przykład kasza jaglana. Miłośnicy bardziej skomplikowanych przepisów, śmiało mogą przyrządzić szczupaka faszerowanego. Rybę można nafaszerować warzywami korzeniowymi takimi jak na przykład pietruszka i marchewka. Jeśli chcemy wyostrzyć smak szczupaka, możemy zaserwować go z intensywnymi sosami. W tej roli doskonale sprawdzi się chrzan oraz guacamole z czosnkiem.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
Szczupak

Dlaczego warto wprowadzić szczupaka do swojego menu?

Odpowiednio zbilansowana dieta jest niezbędna dla zachowania zdrowia. Jej podstawę powinny stanowić przede wszystkim wysokiej jakości warzywa oraz owoce. Dobrze byłoby również jadać regularnie naturalny nabiał. Nie unikajmy również ryb. Najlepiej spożywać je przynajmniej dwa lub trzy razy w tygodniu. Do ryb godnych naszej uwagi bez wątpienia należą szczupaki.

Za co warto docenić szczupaka?

Wiele osób zastanawia się nad tym jak właściwie smakuje szczupak i czy warto go jadać. Nie sposób bowiem nie zauważyć, że ryba ta nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Szczupaki to ryby słodkowodne, dość powszechnie występujące w naszym kraju. Bez większych trudności można je złowić, a także zakupić, najlepiej w sklepach z ekologicznymi rybami. Szczupaki charakteryzują się delikatnym smakiem, dlatego przypadną do gustu osobom, które nie lubią wyrazistych w smaku ryb. Ich mięso jest delikatne i nie wymaga zbyt długiej obróbki termicznej. Szczupaki posiadają wiele cennych dla naszego zdrowia substancji odżywczych. Znajdziemy w nich całkiem spore ilości witaminy D, która zwana jest również witaminą słońca. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz jest pomocna w walce z depresją. W szczupakach znajdziemy także spore ilości jodu i selenu. Zarówno jod jak i selen wspomagają prawidłową pracę tarczycy. Szczupaki są niskokaloryczne oraz lekkostrawne, dlatego będą wspaniałym urozmaiceniem diety odchudzającej.

Jak jadać szczupaka?

Jak już zostało wspomniane powyżej, szczupaki to ryby, które cechuje wysoka zawartość witamin i minerałów. Ich niewielka kaloryczność sprawia, że są idealnym posiłkiem dla osób, które dbają o linię. Niezaprzeczalnym atutem szczupaka jest to, że można go przyrządzić naprawdę na wiele różnych sposobów. Ryba ta nadaje się do grillowania oraz do pieczenia w folii. Wspaniale smakuje w towarzystwie świeżych oraz pieczonych warzyw. Szczególnie dobrze komponuje się ona z cukinią oraz kabaczkiem. Szczupaka można wykorzystać również jako element sałatki. Podanie tej ryby w asyście zielonych sałat, pomidorów oraz papryki sprawi, że posiłek będzie jeszcze zdrowszy jako całość. Ryba nadaje się także do faszerowania. Możemy nadziać ją chociażby masełkiem czosnkowym, które doda szczupakowi nieco bardziej wyrazistego smaku. Bez względu na to, w jaki sposób przyrządzamy szczupaki, miejmy na uwadze odpowiednie ich przyprawienie. Wspaniałym pomysłem będzie skropienie ryby odrobiną soku z cytryny. Warto wzbogacić rybę także o dodatek aromatycznego koperku.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com